گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر

ساخت وبلاگ
"فلسفه به زبان ساده " مصاحبه با دکتر ابراهیمی دینانیاستاد سوالی مطرح است و آن اینکه اگر ذهنی در عالم نبود آیا عالم بود یا خیر؟استاد: این سوال را باید قدری تصحیحش کنیم و وسیع تر مطرح کنیم که اگر ذهن نبود بله عالم بود، یعنی می توانست ذهن نباشد و عالم باشد...زیرا که عالَم در آگاهی خداوند هست.ذهن یک بشر یا ذهن مطلقا بشر؟ذهن مطلقا بشر... البته خُب حیوانات تا یک حدی این عالم را درک می کردند..حیوانات بودند یا نه..یا هیچ حیوانی هم نبود؟این سوال را باید اینجوری طرح کرد..اگر ذهن نبود یا اگر ادراک نبود؟اگر کلا ادراک نبود... ادراک مطلقا؟ ادراک مطلقا.. چه حیوانی چه انسانی، بله، حالا فرض کنیم انسان نبود حیوان هم نبود عالم بود یا نه ؟ باز هم می شد باشد... در علم خداوند بود.. می توانست عالم در علم خداوند باشد، اما هیچ انسان و حیوانی نباشد که درک کند...اما اگه کسی فرض کنه اصلا ادراک نبود! حتی ادراک حق تعالی..اون وقت عالم چه معنی داشت؟اصلا  ادراک نبود! نه ادراک انسان نه ادراک حیوان نه ادراک حق تعالی... عالم چه معنی داشت؟ اونجا رو بگو ..!بود یا نه؟ نمی شد اصلا بگیم نبود ..اینکه میگی نبود باز داری با ذهنت میگی (خنده استاد)اگر مطلق ادراک نبود نه انسان نه حیوان نه حق تعالی  العیاذ بالله..اون وقت کی میگفت بود؟ کی میگه نبود؟ چه حکمی میگه بود یا نبود ؟ اصلا بود یا نبود حکمه.. بود و نبود معنی نداشت اصلا..همین که میگی معنی نداشت باز معنی نداشت (خنده استاد).استاد این قضیه به وحدت وجود هم ربط داره؟این قضیه به وحدت وجود ربطی نداره اما خوب وحدت وجود هم یک مقوله دیگه ای داره...وحدت وجود هم یعنی وحدت عین و ادراک .. در وحدت وجود عالم ادراک یک چیز میشه اما گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر...
ما را در سایت گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maarefenowshahro بازدید : 194 تاريخ : چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت: 1:04

اسامى و القاب حضرت فاطمه ى زهرا عليهاالسلام به صورت اجمالیإنسيه، به معنی؛ زنى انسانی كه خصلتهاى خوب یک  انسان کامل در او متجلى است.بتول، به معنی؛ زنی پاك و بدون وابستگی های دنیایی و بدور از هرگونه آلودگى.تقيه، به معنی؛ پاك و بى گناه و نگهدارنده نفس خود از هواهای غیر الهی.حبيبه، به معنی؛ دوست قلبی و رفيق حقیقی، دوست داشتنى عاشقانه.حُرّه، به معنی؛ زن آزاده، زنى كه اسير شهوات و هواهای نفسانی نيست.حُوراء، به معنی؛ فرشته سفید و زیبا، زنى كه خصلتهاى خوب فرشتگان را در خود به وجود مى آورد.حوريه، به معنی؛ زن بهشتى، فرشته خصال.راضيه، به معنی؛ زنى كه به مقدرات خداوند و به قضا الهی راضى باشد.راكعه، به معنی؛ اهل ركوع و عبادت و تواضع در برابر خداوند.رشيده، به معنی؛ زن فهميده و صاحب خرد و رشد یافته را گويند.رضيه، به معنی؛ زنى كه به مقام رضا و خوشنودی حق مى رسد.ريحانه، به معنی؛ گل خوشبوى، لطيف و مهربان، تعبير لطيفى از وجود زن.زكيه، به معنی؛ زنی پاك و باتقوا، در حال رشد و ترقى و بالندگی.زهرا، به معنی؛ گل زیبا و یا نور درخشنده و تابان.زهره، به معنی؛ ستاره یا نور درخشان، نورانى.ساجده، به معنی؛ زنى كه در پيشگاه خداوند سر بر سجده بسايد.سعيده، به معنی؛ زن خوشبخت.سيده، به معنی؛ سرور، خانم.شهيده، به معنی؛ زنى كه در راه خدا جان را فدا نمايد.صابره، به معنی؛ زن شكيبا و بردبار.صادقه، به معنی؛ زن راستگو و درست كردار.صدوقه، به معنی؛ زن راستگو باكردارى صحيح.صديقه، به معنی؛ زنى كه در راستگويى شهره شود و در عمل نيز درست كردار باشد.طاهره، به معنی؛ زن پاك دامن و دور از رذايل.طيبه، به معنی؛ پاك و پاكيزه.عارفه، به معنی؛ زن با شناخت و درك كامل.عاليه، به معنی؛ زن بلند همت و دور انديش.عديله، به معنی؛ گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر...
ما را در سایت گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maarefenowshahro بازدید : 210 تاريخ : چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت: 1:04

«تحدی» ؛ مهم‌ترین وجه اعجاز قرآن مهم‌ترین عاملی که عامه‌ مردم را در مواجهه با دعوت پیامبران، به صداقت و حقانیت آنان قانع می‌کرد، معجزه بود. معجزه عبارت است از کاری خارق‌العاده که به اذن خدا بر دستان پیامبر انجام می‌شود و پیامبران را نشانه راستی دعوت خود از جانب خدا معرفی می‌کند. همه پیامبران به فراخور زمانه‌ خویش معجزاتی را نشان داده‌اند. سرد شدن آتش بر ابراهیم، عصای موسی، توانایی عیسی در درمان بیماران و زنده‌کردن مردگان،... معجزاتی است که قرآن کریم به آن‌ اشاره کرده است.در قرآن بصراحت معجزه‌ای برای پیامبر اکرم بیان نشده است؛ اما تحدی قرآن درباره‌ خود، دلیلی بر معجزیت آن است. مجموعه‌ شواهد تاریخی و روایی و نیز مسائلی که در خود قرآن مطرح شده است، تأیید می‌کند که مردم زمانه‌ نزول (چه پیروان پیامبر و چه دشمنان او) همه به این مسئله باور داشتند که آیات قرآن مهم‌ترین نشانه‌ای است که پیامبر برای اثبات راستگویی و حقانیت خود به آن تمسک می‌کرد.در نوشتار حاضر تحدی قرآن مبنی بر آوردن نظیری برای آن یا حتی سوره‌ای مشابه و نیز جلوه‌های اعجاز قرآن واکاوی شده است.یکی از شبهات مطرح شده چنین است: در آیات قرآن این‌گونه بیان شده که قرآن کلام خدا و نشانه‌ پیامبری محمد است و دلیل حقانیت آن این است که دیگران از آوردن مثل آن ناتوانند و چنین تبیین شده که اگر مانند آن را نیاوردید و نخواهید توانست بیاورید، پس باور کنید که قرآن معجزه‌ خدا بر زبان محمد است! حال می‌پرسیم مگر چه اعجازي در قرآن وجود دارد كه دشمنان و مخالفان را به مشابه‌سازي آن وامی دارد؟! غيراز مواردي كه به طور شايع، به عنوان معجزه قرآن ذكر مي‌شود، مثل دو خبر غيبي و چند مسئله‌‌ نجومی، آيا دليل ديگري در تأييد معجزه‌بودن قرآن وجود دارد؟!د گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر...
ما را در سایت گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maarefenowshahro بازدید : 156 تاريخ : چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت: 1:04